Webinar: de vaakst verkeerd begrepen succescriteria uit WCAG 2.1
WCAG is niet altijd gemakkelijke materie. Christophe legt in een webinar uit welke succescriteria uit de WCAG het vaakst verkeerd begrepen worden.
Meerdere keren dezelfde informatie in moeten vullen wordt straks afgekeurd in WCAG versie 2.2 die eraan komt. Wij geven je tips om voorbereid te zijn en te kunnen voldoen aan de nieuwe voorwaarden.
Eind 2022 wil het W3C de volgende versie van de Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent uitbrengen. WCAG 2.2 wordt de nieuwe (bijgewerkte) standaard voor digitale toegankelijkheid. WCAG is ook het normdocument waar websites van overheden en publieke organisaties aan moeten voldoen.WCAG 2.2 brengt ons (naar alle waarschijnlijkheid) negen nieuwe succescriteria, waaronder eentje over het voorkomen van redundante invoer. Daar gaan we in dit artikel dieper op in. Opgelet_: WCAG 2.2 is nog geen goedgekeurde standaard. Er is dus een kleine kans dat het W3C nog wat aan dit criterium zal sleutelen. In grote lijnen verwachten we echter geen veranderingen meer._Dit is ons vierde artikel in de reeks over de nieuwigheden in WCAG 2.2. Verder in de reeks:
Het nieuwe succescriterium moet voorkomen dat een gebruiker in een proces of flow dezelfde gegevens meer dan één keer moet invoeren.
Denk bijvoorbeeld aan een proces waarbij een gebruiker een leveringsadres én een facturatie-adres moet opgeven. In veel gevallen zal een gebruiker hetzelfde adres willen invullen. Voor sommige gebruikers is dat een heel bewerkelijk en foutgevoelig proces. Dat kan je als website-ontwerper gemakkelijk opvangen en voorkomen.
Voorbeeld: je gebruiker moet identieke gegevens gemakkelijk kunnen overnemen, zoals in het checkoutproces op een webshop.
Zoals je ziet in dit voorbeeld, moet er een mogelijkheid zijn om de eerder ingevulde gegevens met een eenvoudige handeling over te nemen. Afhankelijk van de situatie kunnen de eerder ingevulde gegevens ook integraal en automatisch overgenomen worden (hier niet getoond).
Een WCAG-criterium zou niet compleet zijn zonder enkele uitzonderingen:
Op enkele logische uitzonderingen na, moet je er als website-ontwerper dus voor zorgen dat je gebruiker dezelfde informatie maar één keer hoeft in te vullen (binnen hetzelfde proces). Hiermee help je in de eerste plaats gebruikers die moeite hebben met schrijven omwille van een fysieke of cognitieve beperking, maar je doet er ook andere gebruikers een plezier mee.
Wat eigenlijk al lang als een vanzelfsprekend UX best practice geldt, wordt nu dus ook een (verplicht) succescriterium binnen WCAG. Hoera voor standaarden! 🎉
💡 Tip: abonneer je op de nieuwsbrief van Eleven Ways om onze andere artikels over WCAG 2.2 niet te missen.
WCAG is niet altijd gemakkelijke materie. Christophe legt in een webinar uit welke succescriteria uit de WCAG het vaakst verkeerd begrepen worden.
Is 84% van de Europese overheidssites ontoegankelijk voor burgers met een beperking of hebben de onderzoekers het bij het verkeerde eind? Wij werpen een kritische blik op het onderzoek.
We willen ons team tijdelijk versterken met een accessibility-expert of front-end-engineer.
We willen onze nieuwe app laten testen door gebruikers met een beperking.
Gebruikers hebben opmerkingen gemaakt over de toegankelijkheid van onze website. Daar willen we mee aan de slag.
Een overheidsklant vraagt ons om te voldoen aan WCAG. Hoe pakken we dat aan?