Naar inhoud springen Eleven Ways (Home)

Alle artikels

Een update over de European Accessibility Act

Geschreven door Sophie Ragas op 18 november 2020 (Gemiddelde leestijd: 3 minuten)

Sinds vorig jaar weten we dat ie eraan komt: de European Accessibility Act. Deze nieuwe Europese richtlijn gaat over de toegankelijkheid van digitale producten en services op de private markt in de Europese Unie. 

Wat is de European Accessibility Act?

De EAA is een richtlijn van de Europese Commissie. Het doel is de werking van de interne markt voor toegankelijke producten en diensten te verbeteren, door belemmeringen weg te nemen die ontstaan door uiteenlopende regels in de lidstaten. Een gevolg hiervan is dat (met name) digitale producten en diensten toegankelijker zullen worden voor Europeanen met een beperking.

Noot 1: De EAA (European Accessibility Act) mag niet verward worden met de Web Accessibility Directive, die de toegankelijkheid van websites regelt van overheid en semi-overheid in de Europese lidstaten.

Voor wie geldt deze act ook alweer?

Iedere EU-lidstaat zal deze Act op moeten nemen in hun eigen wet(ten). Het zal gelden voor:

  • fabrikanten

  • importeurs

  • vertegenwoordigers

  • distributeurs

  • providers

Voor welke producten en diensten geldt de act?

Het zal voor veel producten en services gaan gelden:

Computers en besturingssystemen

  • Smartphones vallen hier ook onder. Over tablets, smartwatches en spelconsoles (Xbox, Playstation, Nintendo Switch) wordt niet gesproken, maar het lijkt ons vreemd dat het daar niet voor zou gelden.

  • E-readers en het besturingssysteem dat daar op draait.

  • Het gaat over besturingssystemen als Windows, macOS, ChromeOS, Unix (Linux, BSD,…) iOS, Android, watchOS. Géén apps of software als antivirussoftware, tekstverwerkers, browsers, chatprogramma’s,..

  • Bij open-sourcebesturingssystemen in de Unix-categorie zijn de ontwikkelaars verantwoordelijk voor het toepassen van toegankelijkheid. Zij worden dan als fabrikant gezien.

Services voor digitale tv en apparatuur

  • Streaming services als Disney+, Hulu, Netflix, Amazon Prime, Apple TV+, VTM Go, Streamz, Videoland, ZiggoGO etc.)

  • Apparatuur als de set-top box van Proximus en Telenet (in Nederland apparatuur als de Ziggo mediabox, KPN Experiabox of Digitenne).

Bankdiensten

  • Self-service terminals zoals geldautomaten, ticketmachines en check-in machines;

  • Website

  • Online bankier-mogelijkheden en apps

Hospitality services. Denk hierbij aan reservaties maken, online eten bestellen en tickets boeken;

  • websites als AirBnB, Booking, Expedia, TakeAway, Deliveroo, Uber Eats, Vakantieveilingen, websites van hotels, B&Bs, restaurants.

  • Websites van bioscopen en pretparken

Andere

  • Telefoondiensten en verwante terminal apparatuur;

  • E-books (elektronische boeken);

  • E-commerce (hiermee wordt zowel de software bedoeld als de webwinkel zelf);.

  • Vervoer van personen (ticketsystemen en check-in machines en apps en websites);

Ticketmachines op vliegvelden zullen binnenkort voor iedereen toegankelijk en bruikbaar moeten zijn

Wanneer moet de Europese lidstaten voldoen?

Europese lidstaten moeten deze act verwerkt hebben in eigen wetten en controleorganen voor 28 juni 2022 en vanaf 28 juni 2025 moeten ze handhaving toepassen.

Wanneer moeten fabrikanten, importeurs, vertegenwoordigers, distributeurs en providers voldoen aan de Act?

Vanaf 28 juni 2025.

Er zijn wel wat uitzonderingen die belangrijk zijn.

  • Servicecontracten die afgesloten zijn voor 28 juni 2025 mogen doorlopen zonder aanpassing totdat ze aflopen. Maar 28 juni 2030 is wel de maximumdatum.

  • Self-service machines gekocht voor 28 juni 2025 mogen gebruikt wordt tot het einde van het hun zogeheten ‘economische leven’, maar niet langer dan 20 jaar na ingebruikname.

Ticketmachines kennen wel een paar uitzonderingen

Hoe kunnen fabrikanten, importeurs, vertegenwoordigers, distributeurs en providers voldoen aan de Act?

Naast de sectorspecifieke richtlijnen of standaarden (ISO-standaarden bijvoorbeeld) en algemene richtlijnen die gelden voor producten en services (en waar fabrikanten e.d. al bekend mee zijn) geeft de wet richtlijnen waar producten en services aan moeten voldoen:

  • Met betrekking tot websites en apps: voldoen aan de standaarden van het W3C.

  • Zorgen dat producten gefabriceerd zijn volgens de richtlijnen in de Act.

  • Aan richtlijnen technische documentatie in de Act voldoen.

  • Als producten voldoen, een EU-certificaat van Confirmiteit opstellen en CE-keurmerk toekennen aan product of verpakking (te controleren door de importeur en distributeur)

  • Het certificaat van conformiteit voor 5 jaar bewaren.

Wat als een service niet kan voldoen aan de richtlijnen van deze act?

Dan moet men via onderzoek aantonen waarom men niet kan voldoen en deze vijf jaar bijhouden. Men is dan wel verplicht om opnieuw na te gaan of men kan voldoen aan de richtlijnen:

  • Als de service die men aanbiedt wijzigt.

  • Sowieso iedere vijf jaar.

  • Wanneer men daar naar gevraagd wordt door een handhavende partij.

Wat zijn onze verdere verwachtingen?

  • Dat er nog verduidelijking komt over wat deze Act specifiek gaat betekenen voor hospitality-services.

  • Dat de Web Accessiblity Act ook uitgebreid gaat worden naar de private sector zodat de sectoren die met deze Act te maken krijgen daar ook onder vallen met betrekking tot hun websites en apps.

Als u met uw bedrijf in de genoemde sectoren valt is het veel informatie om te verwerken en er zal veel werk op u afkomen. Bedenk echter dat toegankelijkheid en inclusiviteit een investering is die zichzelf terugbetaald.

Wilt u alvast weten wat wij voor u kunnen betekenen voor uw website of app, aarzel niet om ons te contacteren per e-mail of telefoon.

Laatste artikels

Haalbare accessibility-tips in je mailbox

Met onze praktische tips leer je hoe je de website of app van jouw organisatie (of klant) voor iedereen toegankelijk maakt.

Je kunt je met één klik uitschrijven.

Waarmee kunnen we jouw organisatie helpen?

Alle contactgegevens

We moeten wettelijk voldoen aan WCAG. Wat is de omvang van het project?

We willen onze teams trainen in toegankelijkheid. Wie moet worden opgeleid?

We hebben externe expertise nodig. Een tijdelijke versterking, kan dat?

We willen onze applicatie testen met gebruikers met een handicap. Hoe het te organiseren?